Prodejci kol v ČR mají potíže. Odbyt jde pomaleji, roste ale zájem o karbonové rámy.




Čeští prodejci jízdních kol se aktuálně potýkají s problémy a mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl přibližně o jednu třetinu a některé firmy musely snížit plánovanou výrobu nových kol. Nepomohla především skutečnost, že prodejcům se nepovedlo doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23, a to i přes různé slevové akce.

Aktuální teploty hovoří jasně. Únor letošního roku byl mimořádně teplý. Jednalo se o vůbec nejteplejší únor zaznamenaný na území ČR v období od roku 1961 a ani drobné březnové odchylky nemohou nic změnit na tom, že cyklistická sezona v České republice začíná. Situace pro tuzemské prodejce jízdních kol však není jednoduchá a mnoho z nich se aktuálně potýká s velkými zásobami především z minulého období.

A co je příčinou?

Cyklistika zaznamenala v průběhu pandemie covidu-19 raketový boom. Obdobné oblibě se tento sport může těšit i v letech pocovidových. V segmentu takzvaných levných kol, kde se pořizovací cena pohybuje do cca 40 tisíc korun, se ale situace začíná komplikovat. Příčinou jsou vytvořené předobjednávky a zásoby obchodníků, které vznikaly ve velkém právě v době pandemie. S koncem covidu však začala síla cyklistické nákupní horečky klesat. Ačkoli jsou tedy kola konečně dostupná, lidé o ně postupně přestali mít zájem. Důvodem je částečně saturace trhu a částečně  vyšší nákupní ceny způsobené předchozí extrémně vysokou poptávkou.

Segmentu drahých kol se však daří

V segmentu drahých kol od zhruba 120 tisíc korun výše je však situace právě opačná a tento segment kontinuálně roste. „Majetnější cyklisté věnují svým kolům péči, která se dá přirovnat k péči o automobily. Bez přehánění lze říci, že mají své „hračky“ rádi a neváhají do údržby vynaložit i vyšší desítky tisíc korun,“ uvádí Petr Velek ze společnosti Opravykarbonu.cz a pokračuje: „V tomto segmentu, převažují silniční kola, přičemž top ceny dosahují 150 až 300 tisíc korun.”

Segment karbonových kol je v růstu

Zejména popularita karbonových kol rok od roku roste. U silničních kol s pořizovací cenou do 120 tisíc je segment rozdělen cca 70/30 ve prospěch silničních a gravel kol. U bajků je rostoucí trend spíše v celoodpružených kolech s cenovkami od 90 tisíc nahoru. Elektro karbonová kola jsou prozatím v menšině a v České republice se jich ročně prodá prozatím pouze okolo 1500 kusů, přičemž ceny startují na 90 tisících korunách.

I v segmentu levných bicyklů za cenu okolo 40 tisíc se karbon začíná vyskytovat. Výhodou karbonu je nejen jeho nízká hmotnost, individuální design, který je možné přizpůsobit požadavkům klienta a též skutečnost, že jej v případě poškození lze plnohodnotně opravit.

„Máme mnoho zákazníků, kteří se vrací, nejen s opravami karbonových rámů a dalších komponent, ale například i s přáním zakázkového lakování a designu kola. Oprava může mít smysl i v případě levnějších kol, pokud je cena nového rámu minimálně 15 až 25 tisíc. Praxe je taková, že většinou ano. Takoví zákazníci ale samozřejmě řeší cenu a porovnávají konkurenční nabídky,” podotýká Velek.

Karbonové kolo: Investice, která stojí za to

V současné době je na trhu s karbonovými koly jasný trend, potvrzující, že zákazníci investují spíše do vyšší kvality a designu, což dokazuje, že i v náročných ekonomických dobách si lidé dokážou dopřát dražší investici.

Karbonová kola nejsou jen o kráse a výkonu, ale i o dlouhodobé hodnotě: „Karbonové kolo je investice, která se vyplatí. Díky možnosti opravy a přizpůsobení se jedná o produkt, který s vámi může ,,růst” a vyvíjet se podle vašich potřeb. Zároveň i v segmentu cenově dostupnějších kol si lidé uvědomují, že možnost opravy a customizace znamená, že jejich investice do karbonového kola je rozumná a udržitelná,” dodává Velek.

Ve světě, kde je udržitelnost a personalizace na vzestupu, se karbonové kolo jeví jako ideální volba pro každého, kdo hledá kombinaci výkonu, stylu a dlouhověkosti.