Motor HARLEY-DAVIDSON REVOLUTION MAX 1250 je naladěný na dobrodružství




Modely Harley-Davidson® Pan America ™ 1250 a Pan America ™ 1250 Special jsou poháněny úplně novým motorem Revolution® Max 1250, kapalinou chlazeným V-Twinem. Nabízí flexibilní a podmanivý výkon s širokým výkonovým pásmem, které roste spolu s vysokými otáčkami a stoupá až do červeného pásma. Motor Revolution Max 1250 byl speciálně vyladěn tak, aby poskytoval optimální výkonové charakteristiky pro modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special s důrazem na plynulý přenos točivého momentu v nízkých otáčkách a perfektní dávkování plynu pro jízdu v terénu.

„Společnost Harley-Davidson vždy vyznávala technologický pokrok při respektování dědictví naší značky, včetně motorů, jež jezdci nabízejí reálný výkon pro reálný život,“ řekl hlavní inženýr Harley-Davidson Alex Bozmoski. „Revolution Max 1250 ztělesňuje čistý a pokrokový design, který díky spolehlivosti, efektivitě a vzrušujícího výkonu doveze jezdce modelu Pan America k novým obzorům.“

Zaměření na výkon a redukci hmotnosti bylo jedním z hlavních cílů při vývoji motocyklu i motoru a vedlo k cílené volbě materiálu a optimalizaci komponent. Aby se minimalizovala celková hmotnost motocyklu, je motor integrován jako nosný prvek rámu. Použití lehkých materiálů pomáhá dosáhnout skvělého poměru výkonu k hmotnosti. Motor Revolution Max 1250 se vyrábí v továrně Harley-Davidson Pilgrim Road Powertrain Operations ve Wisconsinu.

Motor Revolution® Max 1250

Zdvihový objem: 1250 ccm

Vrtání x zdvih: 105 mm x 72 mm

Výkon: 150 koní

Maximální točivý moment: 127 Nm

Maximální otáčky: 9500

Kompresní poměr: 13: 1

 

Technické vlastnosti motoru Revolution® Max 1250

  • Konstrukce V-Twin

o Konstrukce motoru V-Twin umožňuje úzký profil hnacího ústrojí, který centralizuje hmotnost pro zlepšení rovnováhy a ovladatelnosti, a zároveň poskytuje dostatek prostoru pro nohy jezdce.

o 60° úhel obou válců udržuje motor kompaktní a zároveň poskytuje prostor mezi válci pro duální škrticí klapky s dolním směrováním, které maximalizují proudění vzduchu a zvyšují výkon.

  • Optimalizovaný design pro nízkou hmotnost

Snížení hmotnosti hnacího ústrojí přispívá ke snížení hmotnosti motocyklu – nízká váha může zlepšit všechny aspekty výkonu motocyklu: spotřebu, zrychlení, ovladatelnost a brzdění.

o Použití analýzy FEA (Finite Element Analysis) a pokročilých technik optimalizace návrhu minimalizovalo hmotnost materiálu v litých a lisovaných součástech. Během návrhové fáze byl například ve snaze odlehčit tyto komponenty odstraněn nadbytečný materiál ze startéru a hnacích kol vačkového hřídele.

o Jednolité hliníkové válce s galvanickým povrchem z karbidu křemíku na bázi niklu.

o Kryty vahadel, kryty vačkových hřídelů a primární kryty jsou z lehkého hořčíku.

  • Pohonná jednotka jako nosná část rámu

Pohonná jednotka Revolution Max 1250 je konstrukční součástí podvozku.

o Motor plní dvě funkce – dodává výkon a působí jako nosná část rámu.

o Odstranění tradičního rámu výrazně snižuje hmotnost motocyklu a vede k velmi tuhému podvozku.

o Přední rámový prvek, střední rámový prvek a zadní část jsou přišroubovány přímo k hnacímu ústrojí.

o Pohonná jednotka je navržena tak, aby byla silná a velmi tuhá a aby mohla účinně fungovat jako součást podvozku.

o Jezdec dostává optimalizovaný výkon díky výrazné úspoře hmotnosti, tuhému podvozku a centralizaci hmotnosti.

  • Chlazení kapalinou

Teplo je nepřítelem pohodlí jezdce. Kapalinové chlazení motoru udržuje stabilní a řízenou teplotu motoru a oleje pro optimální výkon podle okolního prostředí nebo stylu jízdy.

o Výkon hnacího ústrojí je zvýšení díky minimálním tolerancím, které jsou možné díky řízení teploty motoru (dochází k menší roztažnosti a smrštění kovových dílů).

o Podmanivý zvuk motoru a výfukového systému, protože hluk z vnitřních zdrojů motoru je omezený kapalinovým chlazením.

o Motorový olej je také kapalinou chlazený, což zajišťuje zachování výkonu a životnosti motorového oleje v náročných podmínkách.

o Chladicí systém je navržen tak, aby byl vzhledný, snadno se udržoval a byl odolný.

o Čerpadlo chladicí kapaliny je umístěné uvnitř a je vybaveno vysoce výkonnými ložisky a těsněními pro prodloužení servisního interval.

o Vstupy a výstupy chladicí kapaliny jsou integrovány do komplexního odlitku krytu statoru, aby se snížila hmotnost a zmenšila šířka hnacího ústrojí.

o Vypouštěcí zátka chladicí kapaliny je zapuštěna a chráněna stupačkou, aby se omezila možnost poškození při jízdě v terénu.

  • Čepy ojnice na klikové hřídeli

Dva čepy ojnice klikové hřídele jsou předsunuty o 30 stupňů. Harley-Davidson tak využil své bohaté zkušenosti ze závodů ve flat tracku pro vývoj časování motoru Revolution® Max 1250.

o 30stupňový posun vytváří 90stupňovou sekvenci zapalování, která produkuje plynulý přísun výkonu, zejména při vyšších otáčkách.

o Válce jsou mírně odsazeny, aby bylo dost místa pro klikovou hřídel, kdy zadní válec je umístěný na klikové skříni na levé straně z pohledu jezdce, což zlepšuje ergonomii.

o Jezdec tak získá kontrolu a jistotu, protože 90stupňové zapalování může zlepšit trakci v některých jízdních situacích mimo silnici.

o 90stupňové zapalování má zajímavý a podmanivý zvuk výfuku.

  • Kované hliníkové písty

o Koruny pístů jsou přizpůsobené pro precizní kontrolu kompresního poměru. Kompresní poměr 13: 1 zlepšuje točivý moment motoru při všech otáčkách. Tento vysoký kompresní poměr je umožněný pokročilými senzory detekce klepání. Motor bude vyžadovat palivo vyšší kvality (91 oktanů), aby dosáhl maximálního výkonu, ale bude fungovat i s palivem s nižším oktanovým číslem a je chráněný technologií snímače klepání.

o Dno pístu je zkosené, takže pro instalaci není potřeba žádný nástroj pro stlačení pístního kroužku.

o Plášť pístu má vrstvu s nízkým třením.

o Pístní kroužky s nízkým pnutím snižují tření, což zvyšuje výkon.

o Horní kroužek je eloxován pro zvýšení odolnosti.

o Trysky chlazení oleje jsou namířeny na spodní část pístů, aby napomáhaly odvádění spalovacího tepla.

  • Hlavy válců se čtyřmi ventily

o Čtyřventilové hlavy válců (dva sací a dva výfukové) umožňují největší možnou plochu ventilů.

o Jezdec si může užít optimální profil výkonu i pro jízdu mimo silnice - silný točivý moment odspodu s plynulým přechodem na maximální výkon - protože spalování je optimalizováno tak, aby odpovídalo požadavkům na výkon a zdvihovému objemu motoru.

o Výfukové ventily jsou plněny sodíkem, aby lépe odváděly teplo.

o Zapuštěné průchody oleje uvnitř hlav jsou vytvořené komplexní technikou lití, což snižuje hmotnost, protože tloušťka stěny hlav je minimalizována.

o Hlavy válců jsou odlity z vysoce pevné slitiny hliníku třídy 354. Protože hlavy fungují jako montážní bod podvozku, jsou navrženy tak, aby byly v tomto bodě pružné, ale zároveň pevné ve spalovací komoře. Toho je částečně dosaženo cíleným tepelným zpracováním.

  • Rozvody DOHC

Motor Revolution Max 1250 je vybaven samostatnými vačkovými hřídeli pro sání a výfuk pro každý válec.

o Konstrukce DOHC usnadňuje provoz ve vyšších otáčkách snížením setrvačnosti ventilového rozvodu, což přináší vyšší maximální výkon.

o Konstrukce DOHC umožňuje nezávislé variabilní časování ventilů (VVT) na sací a výfukové vačce, optimalizované pro přední a zadní válec, to vše za účelem rozšíření výkonového pásma.

o Specifické vačkové profily jsou vybrány tak, aby vytvářely ty nejvhodnější výkonové charakteristiky.

o Ložiska vačkové hřídele jsou součástí řetězového kola pohonu, což umožňuje demontáž vačkového hřídele pro účely servisu nebo pro budoucí navýšení výkonu bez demontáže rozvodů.

o Vedení hnacího řetězu vačkového hřídele a řetězová kola byly optimalizovány pro co nejnižší hmotnost. Napínák řetězu je namontován uvnitř a obsahuje konstrukční prvky, které minimalizují cvakání při startu.

  • Hydraulické vymezovače vůlí

o Motor Revolution® Max 1250 je vybaven ovládáním ventily a zdvihátky s hydraulickým vymezováním vůlí.

o Tato konstrukce zajišťuje, že ventily a zdvihátka jsou při změně tepla motoru
v neustálém kontaktu.

o Díky hydraulickým vymezovačům je ventilový rozvod bezúdržbový, což majiteli šetří čas a náklady. Není nutné žádné seřizování.

o Tato konstrukce přispívá ke snížení nežádoucího hluku ventilového rozvodu, zejména při studených startech.

o Tato konstrukce udržuje stálý tlak na tělo ventilu, což umožnilo použít agresivnější profil vačkových hřídelů a zvýšit výkon.

  • Variabilní časování ventilů (VVT)

Motor Revolution Max 1250 je vybaven počítačem řízeným proměnným časováním ventilů (VVT) na vačkových hřídelích sání i výfuku.

o Prostřednictvím počítačového ovládání VVT posouvá nebo zpomaluje časování vačkového hřídele výfukových a vačkových hřídelů nezávisle v potenciálním rozsahu 40 stupňů otáčení klikového hřídele.

o VVT rozšiřuje celkové výkonové pásmo a zlepšuje řízení točivého momentu a účinnost ve srovnání se stejným motorem s pevným časováním ventilů. To umožňuje, aby stejný motor nabídl jak perfektní vlastnosti při jízdě v nízkých otáčkách, tak i vzrušení z rychlosti v otáčkách vysokých.

o VVT může snížit spotřebu paliva a zvýšit dojezd.

o Časovací fázovač je umístěn mezi řetězovým kolem vačky a vačkovým hřídelem a pomocí elektromagnetického pístu ovládá hydrauliku s portem, která mění časování vačky.

o Když je motor vypnutý, VVT nastaví sací vačky na maximální útlum a výfukové vačky na maximální polohu, aby se snížila komprese pro snazší startování.

o Snímače polohy vačkového hřídele jsou umístěny v krytech ventilů.

  • Duální zapalovací svíčky

Motor Revolution Max 1250 je vybaven dvěma zapalovacími svíčkami na válec.

o Dvojité zapalovací svíčky zlepšují zapalování paliva v tomto válci s širokým vrtáním.

o Motor Revolution® Max 1250 je vybaven zapalovacími svíčkami „dual side strap“, které jsou navrženy tak, aby lépe zvládaly vysoké teploty ve spalovacích komorách.

  • Duální škrticí klapky s dolním směrováním

Samostatná tělesa škrticí klapky jsou umístěna mezi válci a jsou umístěna tak, aby vytvářela minimální pohyb a podporovala proudění vzduchu.

o Vysokorychlostní proudění vzduchu do spalovací komory je optimalizováno pro lepší výkon.

o Dodávka paliva může být optimalizována individuálně pro každý válec, což může zlepšit hospodárnost a dojezd.

o Středové umístění těles škrticí klapky umožňuje ideální pozici 11litrového airboxu nad motorem. Kapacita sací komory je optimalizována pro výkon motoru.

o Airbox je tvarován tak, aby umožňoval použití vyladěných vstupů nad každou škrticí klapkou, které využívají setrvačnosti k proudění většího množství vzduchu do spalovací komory, což může zvýšit výkon.

o Airbox je vyroben ze sklolaminátového materiálu s integrovanými vnitřními žebry, které pomáhají potlačit rezonanci a tlumit hluk při sání. Vpředu umístěné sání pomáhá směřovat tento hluk od jezdce. Díky tomu je pak lépe slyšet zvuk z výfuku.

o Kruhová základna omyvatelného kuželového vzduchového filtru zajišťuje optimální utěsnění airboxu.

  • Robustní systém mazání

Systém mazání motoru je upraven tak, aby dobře fungoval i v náročných podmínkách.

o Motor je vybaven systémem suché skříně, přičemž olejová sběrná část je zabudována do odlitku klikové skříně pod všemi rotujícími částmi. To zvyšuje výkon snížením nežádoucí ztráty energie, ke které dochází, když musí rotující část projít olejovou lázní.

o Trojitá odvodná čerpadla oleje odvádějí přebytečný olej ze tří dutin motoru - klikové skříně, dutiny statoru a dutiny spojky. Jezdec získává optimální výkon, protože dochází ke snížení nežádoucí ztráty výkonu, protože vnitřní součásti motoru se nemusejí otáčet přes přebytečný olej.

o Zásobník brání spojce v provzdušňování motorového oleje, což by mohlo snížit dodávku oleje.

o Čerpadlo pro přívod oleje je vybaveno velkokapacitním sítem schopným filtrovat úlomky po celou dobu životnosti motocyklu.

o Olejové čerpadlo je navrženo tak, aby způsobovalo podtlak v klikové skříni, což může dále snižovat vnitřní tření motoru, protože dochází k lehčímu tlaku na pístní kroužky.

o Dodávka oleje do hlavních ložisek a ojničních ložisek je zajištěna středem klikového hřídele, což umožňuje nízký tlak oleje (60-70 psi), který snižuje nežádoucí ztráty výkonu při vysokých otáčkách.

  • Plně vyvážená pohonná jednotka

Vnitřní vyvažovače eliminují většinu vibrací motoru, aby zvýšily pohodlí jezdce a prodloužily životnost motocyklu.

o Primární vyvažovač: Tento spirálovitě vyvažovaný řetězový vyvažovač umístěný v klikové skříni omezuje primární vibrace vytvářené klikovými čepy, písty a ojnicemi a také „rolling couple“ nebo nerovnováhou způsobenou odsazenými válci.

o Sekundární vyvažovač: Malý vyvažovač umístěný v hlavě předního válce mezi vačkovými hřídeli doplňuje primární vyvažovač k dalšímu snižování vibrací.

o Vyvažovače jsou vyladěny tak, aby udržovaly jen tolik vibrací, aby motocykl působil „živým“ dojmem.

o Vyvážení motoru přispívá ke snížení hmotnosti a zvýšení výkonu motocyklu, protože součásti motoru nemusejí být dimenzované na namáhání velkými vibracemi.

  • Spojka a převodovka

Revolution® Max je sjednocené hnací ústrojí, což znamená, že motor a šestistupňová převodovka jsou umístěny ve společném těle.

o Spojka je mechanicky ovládána lankem o velkém průměru pro plynulé, konzistentní uvolnění a minimální odpor.

o Asistenční funkce spojky nabízí lehčí pocit na spojkové páčce při zachování schopnosti přenášet plný točivý moment a sílu na převodovku.

o Spojka je vybavena osmi třecími lamelami, které zajišťují stálý záběr při maximálním točivém momentu po celou dobu životnosti spojky.

o Funkce prokluzu spojky umožňuje jezdci podřazovat bez nadměrného zvýšení otáček motoru nebo zablokování zadního kola.

o Aby se minimalizoval hluk NVH, byla sestava primáru navržena tak, aby bylo dosaženo optimální rovnováhy mezi kvalitou zvuku a výkonem. Speciálně navržený nůžkový převod snižuje hluk vůle i záběru ozubeného kola.

o Vyrovnávací pružiny v primárním převodu vyhlazují pulzy točivého momentu z klikového hřídele dříve, než dosáhnou převodu, což zajišťuje konzistentní přenos točivého momentu.

o Šestistupňový systém řazení je vybaven válečkovými ložisky pro podporu řadicího bubnu a pouzdry řadicí hřídele potaženými teflonem, aby se minimalizovaly ztráty třením a optimalizovala kvalita řazení.

o Vnitřní komponenty řazení jsou odolné, ale také odlehčené, aby zlepšily kvalitu řazení a zrychlení, a to díky minimalizace ztrát energie během řazení.

o Polosuchá převodovka snižuje nežádoucí ztráty energie a podporuje nízkou spotřebu paliva, protože ozubená kola se neotáčejí v oleji.

Sledujte Pan America story na sociálních sítích:
https://www.instagram.com/hdpanamerica/
https://www.facebook.com/hdpanamerica