Krajina je v každém ročním období skvělou kulisou pro vytvoření dokonalých fotek!




Nejen zima, ale každé roční období nabízí atraktivní prostředí pro fotografii. Nalaďte se na zasněženou krajinu, scenérie dokreslené mrazem, zajímavé kontrasty i zachycení dynamických zimních sportů. Využijte tuto jedinečnou atmosféru a vydejte se s fotoaparátem v ruce za nezapomenutelnými zážitky!

Pravidla kompozice

„Pro mě osobně je v krajině důležité najít si vhodnou kompozici a mít výborné světlo, protože to je základ dobré fotografie. Pokud není světlo, v počítači už se toho moc nedožene,“ upozorňuje Tomáš Morkes, lektor Nikon školy. Co se týče kompozice, specialista na krajinářské fotografie radí vést pohled pomocí linií a křivek „Vyzkoušejte zlatý řez, rámování, rytmus i jeho porušení. Pokud je součástí krajiny řeka s lesklou hladinou, stromořadí nebo horská cesta plná zákrut, využijte je na fotce. Tyto linie vedou pohled diváka,“ doporučuje Tomáš Morkes a dodává: „Zakomponujte výrazné prvky (dominantní stromy, skalní věže, dřevěné chalupy) mimo střed vaší fotky. Pokud se v krajině vyskytuje nějaký výrazný tvar nebo barva (například vrcholky hor), foťte tak, aby se tento motiv v záběru vícekrát opakoval. Taková rytmika je pro lidské oko velmi příjemná.“

Kouzlo zimních východů

Pokud jde o světlo, ta nejlepší chvíle nastává v takzvané zlaté hodince, tedy po východu slunce anebo před jeho západem, kdy je světlo měkčí a krajina nejvíce fotogenická. V zimních měsících je dobré si přivstat, protože právě východy jsou plné růžových a rudých tónů. Zároveň je však tento okamžik velmi rychlý, proto neváhejte vyrazit za lovem fotografie brzy, abyste měli vše dopředu nachystané – ještě dříve, než se kotouč slunce vyhoupne nad horizont. Přípravě věnujte čas a také lokalitu si vytipujte s předstihem. „Pokud máte výbornou kompozici a světlo, fotku máte hotovou za pět, za deset minut,“ uvádí Tomáš Morkes a přiznává, že on sám nedělá fotografii z padesáti nebo sto snímků, ale většinou si vystačí s jedním, maximálně dvěma záběry.

Za mlhou hustou...

Právě po ránu je možné zachytit také šedavý závoj mlhy, který se snáší nad ještě spící krajinou, a halí ji do kouzelné atmosféry... „Pro mě krajinářská fotografie představuje relax, pobyt v přírodě, speciálně, když jsou ráno mlhy a vyleze sluníčko, to je pak úžasný pocit v krajině pobýt a zdokumentovat ji,“ říká Tomáš Morkes. Abyste zdůraznili perspektivu a zredukovali objekty do jednotlivých tvarů, využijte teleobjektiv. Pro zachování bledých, mlhavých tónů, využijte kompenzaci expozice – začněte na hodnotě + 0,7EV a citlivě můžete v případě potřeby hodnotu zvyšovat. Bez využití kompenzace expozice se mohou takové tóny zvrtnout do nehezkých „špinavých“ odstínů.

Když se s přibývajícími dopoledními hodinami mlha zvedne a vysvitne slunce, můžete zase využít kontrastu bílého sněhu a azurového nebe. Vybírejte jednoduché kompozice a opatrně volte expozici (EV). Použijte kladné hodnoty kompenzace, aby sníh vyšel bílý a ne šedý. Také tvary mraků se mohou stát zajímavým motivem snímku. To, do jaké míry oblohu v expozici ztmavíte nebo naopak přepálíte, vždy ovlivní celkovou barevnou vyváženost fotografie.

Focení nejen na svahu...

Na sněhovou nadílku se každoročně těší všichni milovníci lyžování, snowboardování, ale i sáňkování... Zachytit však tyto akční sporty může být náročné – chce to zejména rychlost, a to jak u zaostřování, tak i reakce spouště, a také sériového snímání. Protože z důvodu bezpečnosti je třeba sportovce snímat z větší vzdálenosti, zaměřte se také na výběr správného teleobjektivu.

Například letos nově představený rychle zaostřující objektiv NIKKOR Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR má rozsah ohniskových vzdáleností 50-250 mm – od normální až po teleobjektiv. Navíc je v zasunutém stavu extrémně kompaktní a váží jen 405 gramů, takže jej v brašně takřka neucítíte. Při focení v terénu je právě hmotnost fotografického vybavení, včetně samotného těla aparátu, důležitá. „Nízká váha má svoje výhody, protože pokud budete šplhat někde po horách a máte více objektivů, budete mít batoh výrazně lehčí,“ upozorňuje Tomáš Morkes. Pokud jde o tělo, pro zachycení zimní krajiny doporučuje Morkes zrcadlovku. Jestliže s focením začínáte, nemusíte se však bát, že vás její pořízení zruinuje – například sada digitální jednooké zrcadlovky Nikon D3500 a objektivu AF-P DX 18-55 VR lze pořídit již od 10 490 korun, sada pokročilejšího modelu Nikon D5600 se stejným objektivem vyjde na 14 900 korun.

-kg-

Fotogalerie