Agenturní zaměstnávání ve zdravých českých firmách funguje eticky a férově




Agenturní zaměstnávání je v České republice často démonizováno – a bohužel mnohdy oprávněně. Najdeme zde případy firem, které tento institut zneužívají k obcházení zákoníku práce, vyhýbání se placení daní nebo snižování mzdových nákladů. Takový přístup však nejen deformuje trh, ale dlouhodobě poškozuje samotné firmy. Odpovědný přístup popisuje Jaroslava Rezlerová, prezidentka Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS): „Odpovědné a zdravé podnikání stojí na jiných principech: na férovém přístupu, dodržování pravidel a na správném využívání agenturních pracovníků jako flexibilního, ale nikoli podhodnoceného zdroje pracovní síly.“

Férový přístup je investice, ne náklad
Firmy, které se snaží ušetřit na agenturních zaměstnancích – například tím, že jim platí méně než kmenovým pracovníkům, vyhýbají se odvodům na sociální a zdravotní pojištění nebo je nutí k práci na švarcsystém – riskují vážné problémy. Nejen inspekční kontroly a pokuty od Státního úřadu inspekce práce (SÚIP), ale především poškození vlastní značky zaměstnavatele. V době extrémně nízké nezaměstnanosti si žádná firma nemůže dovolit být známá jako ta, která poskytuje zaměstnancům horší podmínky než konkurence.
„Z čistě ekonomického pohledu se může zdát takzvané pseudoagenturní zaměstnávání výhodné, ale nese v sobě závažná rizika, která postihuje zákon,“ upozorňuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Bohdan Wojnar.

Naopak podniky, které přistupují k agenturním pracovníkům jako ke klíčové součásti pracovního procesu – zajišťují odpovídající mzdy, benefity a kvalitní podmínky – mají výraznou konkurenční výhodu. „Dnes už nestačí jen nabízet práci – je potřeba nabídnout i dobré podmínky. Zdravá firma chápe, že dobře placení, motivovaní zaměstnanci odvedou lepší práci a nebudou hromadně odcházet ke konkurenci,“ dodává Jaroslava Rezlerová z APPS.

Dlouhodobé poškození reputace může být fatální
V regionech se špatná pověst šíří rychle. Pokud je podnik vnímán jako místo, kde agenturní zaměstnanci pracují za horších podmínek než kmenoví, může se brzy potýkat s nedostatkem lidí. Výsledkem je vyšší fluktuace, nižší loajalita a rostoucí náklady na neustálý nábor. „Uživatel nese odpovědnost za zastřené zprostředkování zaměstnání, a kromě vysoké pokuty se vystavuje i dalším sankcím, které mohou mít vyšší ekonomické a reputační dopady než úspory na odvodech,“ připomíná Bohdan Wojnar. Mezi možnými sankcemi je například ztížený přístup k náborovým nástrojům – firma nemusí být zařazena do evidence volných pracovních míst, nebude moci využívat programy ekonomické migrace a přijde o možnost zaměstnávat zahraniční pracovníky prostřednictvím zaměstnaneckých či modrých karet. Zaměstnavatelé by si měli uvědomit, že v dnešní době si uchazeči práci vybírají nejen podle mzdy, ale i podle přístupu firmy k zaměstnancům. Neférové zacházení s agenturními pracovníky může vést nejen k poklesu zájmu o práci, ale i k negativnímu mediálnímu obrazu, tlaku odborů a ztrátě zákazníků.

Právní rizika a přísnější pravidla
Zneužívání agenturního zaměstnávání je ostře sledované nejen inspektorátem práce, ale i odbory a státními institucemi. Sankce za obcházení pracovněprávních předpisů nejsou zanedbatelné – pokuty se pohybují v řádech statisíců až milionů korun. Firmy, které se snaží obcházet zákon pomocí řetězení krátkodobých smluv, nižších mezd pro agenturní zaměstnance nebo falešného podnikání na IČO, mohou být při kontrolách tvrdě postiženy. Navíc od roku 2024 došlo ke zpřísnění legislativy týkající se dohod o provedení práce a dohody o pracovní činnosti. Zaměstnavatelé musí pečlivě evidovat pracovní dobu a zajistit splnění všech zákonných nároků, jako jsou příplatky za práci o víkendech, ve svátky nebo v noci. To znamená, že obcházení pravidel už nebude tak snadné jako v minulosti.

Férové agenturní zaměstnávání přináší firmám výhody
Agenturní zaměstnávání má své místo – při pokrytí sezónních špiček, výkyvů poptávky nebo zajištění kvalifikovaných pracovníků bez zdlouhavého náboru. Problém nastává, pokud se z něj stane nástroj k obcházení pracovního práva nebo snižování mzdových nákladů na úkor zaměstnanců. Zdravé české firmy vědí, že férový přístup není jen otázkou etiky, ale i klíčový faktor dlouhodobého byznysového úspěchu. Společnosti, které považují agenturní zaměstnance za součást týmu, budují stabilní a loajální kolektiv a posilují svou pověst na trhu práce. Naopak ty, které sázejí na neférové praktiky, dříve či později zaplatí – nejen pokutami, ale i odchodem lidí, ztrátou reputace a důvěry zákazníků.